Mala šajba najbolje opisuje Zonu 1. Zašto? Ona nas automatski drži pod kontrolom da se vozimo lagano. Naravno pod uvjetom da smo na ravnici.
Provodeći trenažni proces u biciklizmu već smo puno puta čuli za trenazne zone, “Ej sad cu imat 3×8 min Z3/Z3” jasno nam je što označava taj Z u svakodnevnom biciklističkom žargonu ali sto je sad taj indeks pored Z. 1,2, 3 – Što on znači?
Z1 je prva na ljestvici u raznim metodama određivanja zona.
Kako je ona prva tu nam intenzitet nije velik, radi se do 55% ftp-a ili do 68% maksimalnog pulsa. Nije ju problem za održavati pa tako imamo osjećaj kao da niti ne radimo ništa korisno.
Ali upravo ona nam je temelj za sve ono ostalo što dolazi i vrlo je bitna i ne smijemo ju zaboraviti u sportovima izdržljivosti.
Zamislimo naše krvne žile kao autocestu a našu krv kao ferrari, mi možemo voziti taj ferrari ali njegovu snagu, veliku brzinu nećemo moći postići na lošem i neodržavanom autoputu – jel tako?
Prebacimo to u kontekst treninga, želimo ostvariti što veću mišićnu aktivaciju – treba nam veliki intenzitet, krenemo odrađivati glavni dio treninga ali nešto nas koči, noge nam brzo postaju teške i trome. Izmjena tvari iz mišića u krvne žile je vrlo spora upravo zbog loše prokrvljenosti – neodržavanog autoputa.
Tu ulogu u održavanju ima Zona 1.
Koristimo ju u početku trenažnog procesa kao kapilarizaciju na ono što nam dolazi, prilikom povratka sa jesenske/zimske pauze za povratak mišićnog tonusa, daleko u natjecateljskom/trenažnom periodu između intenzivnih intervala rada za što bolju razgradnju nusprodukta i kao zasebne treninge aktivnog oporavka za brži unos hranjivih tvari u mišiće i mentalni oporavak i pripremu za daljnji rad.
Uzimajući u kontekst samog treninga u Z1 kao aktivnog oporavka to možemo najlakše spojiti sa jednom trening vožnjom trajanja od 45 min pa do 1.5h , 2h (ako računamo pauze 🙂 )
Gdje gledamo u potpunosti smanjiti bilo kakvo vanjsko opterećenje (izbor ravnijeg terena, korištenje lakših prijenosa) i uživati na biciklu u dobrom društvu.
Bez adekvatnog oporavka nemoguće je zapeti jače, stoga bez pravovremenog Z1 treninga nema pomaka 🙂