Održavanje bicikla

Održavanje bicikla nakon vožnje po nešto prljavijim terenima tj cestama s više soli

Zima je duga i pasioniranim biciklistima predstavlja izazov dočekati proljeće i suhe ceste za trening. Trčanje kao i trenažeri i valjci samo su nužno zlo kojim se krati vrijeme i održava kondicija do povratka lijepog vremena i vožnji po cesti. Ili prirodi. One koji posrnu i odluče se izaći po hladnom vremenu i napola osušenim ali dobro posoljenim cestama ne bi li utažili želju za treniranjem u potpunosti razumijemo. No tim i takvim biciklistima nakon treninga slijedi povratak kući i „desalinizacija“ bicikla.

Zašto bismo uopće trebali očistiti bicikl od soli?

Zato što sol u kombinaciji s vlagom uzrokuje elektrokemijsku reakciju s metalima kojih, unatoč sve većoj upotrebi karbona, još uvijek na našim biciklima ima u znatnom postotku. Ilustracije radi nabrojat ćemo samo neke; prednji i zadnji mjenjač, pogonska osovina, osovine kotača, lančanici i lanac, kočnice, kotači…itd. Ukratko, radi se o tome da metali (da ne bi bilo zablude to vrijedi i za aluminij kao i za željezo) uronjeni u vodu oksidiraju, točnije pretvaraju se metalne hidrokside te na kraju u metalne okside. Proces je relativno spor u običnoj slatkoj vodi jer se radi o procesu otpuštanju elektrona za što je potreban elektrolit koji će elektronima omogućiti putovanje a kojim (elektrolitima) obična pitka slatka vode ne obiluje. No dodamo li joj natrijev klorid (NaCl) ili običnu kuhinjsku sol kakvom se sole ceste stvari se strelovito ubrzavaju. Iz prethodno navedenog vožnju po mokrim cestama koje su pri tome i posoljene ne bismo preporučili ni u kojem obliku iz više razloga. Kao prvo metalni dijelovi bicikla počet će korodirati dok ste još na treningu a potom i zbog toga što će te biti mokri na niskim temperaturama što može imati negativne posljedice na vaše zdravlje. No recimo da ste ipak unatoč našem upozorenju izašli van na mokru slanu cestu i odradili trening te vam je bicikl više ili manje pun soli (i vjerojatno mokar) poslušajte barem savjete koji slijede kako postupiti nakon takve vožnje. Bilo da je sol na biciklu sasušena jer je cesta bila suha pa se sol nakupila u obliku prašine bilo da ste se vozili po mokroj slanoj cesti ono što morate napraviti po povratku kući je da čim prije temeljito operete bicikl od vrha prema dnu toplom vodom kojoj možete dodati sredstvo za pranje bicikla. Bicikl perite spužvom a ne vodom iz crijeva a pogotovo ne pod pritiskom. Ideja pranja bicikla je da se sol, koja lako topiva u vodi, zajedno s ostalom prljavštinom spere s bicikla. Upotrijebimo li za tu nakanu vodu iz crijeva pod pritiskom ili mini wash voda će vrlo lako zbog same njezine prirode da prodire i u najmanje pukotine otopljenu sol „utjerati“ tamo gdje to ne želimo, odnosno ne možemo poslije očistiti. Takva mjesta su pogonska osovina, osovine kotača, osovina prednje vilice kao i gibljivi dijelovi obadva mjenjača i lanac. Na tim mjestima nakon pranja bicikla vodom pod pritiskom imali bi u kontaktu otopljenu sol i metal što je, ako ste pažljivo čitali drugi odlomak ovog teksta, idealna kombinacija za hrđanje metala. Dakle bicikl operite s puno tople vode i sredstvom za pranje bicikala odozgora prema dole te pri tome budite što je moguće više temeljiti te ne preskačite ni jedan kutak okvira a niti dijelova bicikla. Nakon toga bicikl osušite tako da ostatak vode s bicikla obrišete suhom krpom. Pri sušenju također budite što temeljitiji jer je to jako bitna faza čišćenja bicikla od soli. U zaostaloj vodi na biciklu vjerojatno će zaostati i ponešto soli koja će započeti koroziju na metalnim dijelovima pa ju je nužno ukloniti s njih , odnosno bicikla. Obrišite sve dijelove a posebno one metalne kao što su lanac i lančanici. Kada ste bicikl osušili do kraja obavezno sve gibljive dijelove (koji su obično metalni) kao što su kočnice (ne gumice već škare odnosno krakove i njihove osovine), gibljive dijelove prednjeg i zadnjeg mjenjača dijelove nauljite odnosno podmažite. Ulje kao i ostali lubrikanti ima dvostruku funkciju, osim što mehanički podmazuje unutarnje dijelove bicikla oni onemogućuju njihovo hrđanje jer sprječavaju da voda i otopljenja sol dospiju u kontakt s površinom metala. S toga bilo bi uputno podmazujućim sredstvom podmazati i ostale pokretne dijelove kao što su ručice mjenjača i njihov mehanizam, dijelove pogonske osovine kao i osovina kotača koji su izloženi atmosferilijama. Ne treba zaboraviti ni obruče kotača. Njih nikako nemojte podmazivati pogotovo ako vaš bicikl ne posjeduje disk kočnice. U suprotnom ako podmazujuće sredstvo dospije na dio obruča po kojem kližu kočione papučice trenje će biti smanjeno odnosno imat će te osjećaj da kočnice ne rade. A i neće raditi. Njih temeljito očistite od soli uz pomoć tople vode i spužve. Prakticirate li često vožnju po mokrim i slanim cestama preporučili bi, osim svega prethodno navedenog, svakako i čestu inspekciju i podmazivanje zatvorenih gibljivih dijelova bicikla kao što su ležajevi prednje vilice, ležajevi pogonske osovine kao i ležajeve osovina kotača i ležajeva tijela zadnjih lančanika. Svakako najkasnije do kraja sezone slanih i mokrih cesta. U suprotnom vaši ležajevi imat će gotovo isti tretman kao da ste ih ostavili da prezime u moru. A vjerujemo da nitko od vas ne bi bicikl preko zime skladištio tamo. Osim što sol u kombinaciji s vodom elektrokemijskikemijski narušava kristalnu rešetku metala izazivajući koroziju ona na vaš bicikl djeluje i mehanički. Iako NaCl nije osobito tvrd mineral (na Moss-ovoj skali ima tvrdoću 2-2,5 od mogućih 10) i njime nećete moći zaparati ni aluminij (2,5-3) ni željezo (4,5), vaši metani dijelovi bicikla učestalim i dugotrajnim trljanjem s česticama (kristalima) soli ( a možda i pokojim kristalom kvarca koji je osjetno tvrđi od soli, 7!!!) na gibljivim dijelova s vremenom će doći i do mehaničkih oštećenja. Što je svakako nepoželjna pojava Osim toga kristali soli ako se ne speru mehanički oštećuju lak, odnosno boju vašeg bicikla koja gubi svoj sjaj te je moguće na površini uočiti trgove mehaničkog trošenja u vidu brazdi. Što svakako nije cool. S toga da bi vaš bicikl bio što je duže ispravan i bez mehaničkih i elektrokemijskih oštećenja pridržavajte se navedenih uputa za održavanje bicikla u zimskom periodu te sol i vodu miješajte s vašim biciklom što je rjeđe moguće. A najbolje uopće ne.

PROČITAJTE JOŠ…

Baza je Baza

Baza je Baza

Možda ste već nešto o ovoj temi čitali, čuli ili debatirali. Ovdje bi sad gledali malo dublje proći sve skupa te pružiti pravilne smjernice oko njenog punog značenja.

read more
Istria 300 „Ride your Limits“

Istria 300 „Ride your Limits“

Podignite svoju formu na nivou više kako bi mogli uživati u svemu što Istra ima za ponuditi te na kraju biti jedni od onih koji će doživjeti „Ride your Limits“

read more