Što je Ciklokros?
Ciklokros je jedinstvena disciplina koja kombinira cestovni i brdski biciklizam uz dodatak trčanja s preponama. Cijela utrka se odvija na kratkim kružnim stazama tako da je uzbudljiva za gledatelje dok će se natjecatelji zabaviti u borbi s terenom i konkurencijom kako bi što prije došli do cilja. Brza, dinamična i brutalno teška disciplina koja u kratkom vremenskom periodu izvlači najviše od svakog natjecatelja. Neka vas ta brutalnost ne plaši jer to je dobar način za unaprijediti formu u zimskim mjesecima te spremno dočekati biciklističku sezonu.
Koji bicikl koristiti za Ciklokros?
Prema propisima može se nastupiti s klasičnim cestovnim biciklom samo to nije za preporuku. Količina blata će vrlo brzo zapuniti gume i onemogućiti brzo kretanje. Zbog toga su Ciklokros bicikli nešto drukčiji pružaju više kontrole sa širim gumama određenog profila ne širim od 30mm, prijenos brzina je manji ali daje više prostora kadenci i kretanju manjim brzinama po neravnom terenu. Tu je još geometrija okvira koje će pružiti bolju upravljivost u kombinaciji s ostalim komponentama koje su prilagođene za preživjeti te uvjete.
Kako nam se bliži završnica Cyclocross/Ciklokros sezone pravi je trenutak za proći ovu jedinstvenu disciplinu cestovnog biciklizma od glave do repa. Zašto je toliko posebna? Što nam ona donosi? Koje su prednosti i mane? Nema druge idemo skupa proći Cyclocross/Ciklokros od glave do repa tj volana do kotača.
Trenutno smo pri kraju siječnja što nam je lagano za biciklistički svijet već vrijeme za specifičnu pripremu sezone. Bliže se cestovne utrke a ciklokros ulazi u završnicu. Godina se otvorila nacionalnim prvenstvima kako u svijetu tako i kod nas pa su nam poznati svi prvaci. Oni su ti koji na svim preostalim CX utrkama ponosno nose klupske dresove u kombinaciji s nacionalnim bojama. Tako je kod nas prvak za 2022 u Elite kategoriji Viktor Potočki dok recimo u vodećim zemljama su redom Italija : Enrico Franzoi, Francuska: Dubau Joshua, Belgija: Wout Van Aert, Nizozemska: Lars van der Haar, Engleska: Thomas Mein, Spain: Felipe Orts Lloret,
Takvo je pravilo da za vrijeme ove sezone oni su ti koji će na svim ciklokros biciklističkim utrkama nositi dres nacionalnog prvaka. Napomena da taj dres se nosi za vrijeme ove discipline jer svaka disciplina ima svog prvaka. Nije rijetko da se desi da prvak Ciklokrosa postane i u cestovnoj utrci jer sama težina utrke profilira kvalitetu koja se prenosi ostalim disciplinama. Ovdje smo sad naveli prvake u Elite kategoriji al pravilo vrijedi i za sve ostale U23,žene,juniore i juniorke. Svaki pobjednik tj pobjednica ima pravo za tekuću godinu nositi posebni dres kombiniran s klupskim i nacionalnim bojama.
Nakon odmjeravanja na domaćem terenu, slijedi nastavak utrka Svjetskog kupa te krajem siječnja i svjetsko prvenstvo koje se ove godine po drugi puta odražava u Americi točnije u Fayetteville, Arkansas. Za sve zainteresirane koji žele gledati raspored počinje u petak 28 i traje do nedjelje 31.siječnja. Vremenska razlika je -6 sati a cijeli raspored događanja možete pronaći na službenim stranicama organizatora: https://www.cyclocrossfayettevillear2022.com/
Nakon svjetskog prvenstva do kraja sezone ostale su još tri utrke za kup te svi ostali završetci CX liga po državama. Tako je kod nas za atraktivnost i popularizaciju zaslužna Trail Ciklokros liga koja se održava u trajanju od sedam kola počevši s 21.studenim sve do posljednje finalne utrke koja je na rasporedu 13.veljače u Koprivnici.
Trenutno vodeći u ukupnom poretku je Viktor Potočki državni prvak Hrvatske u biciklističkoj disciplini ciklokros s maksimalnim brojem bodova 800 od četiri kola koliko je održano.
Zašto je toliko posebna ova disciplina cestovnog biciklizma?
Stavimo sa strane da se radi o vožnji modificiranog cestovnog bicikla po raznim terenima od snijega, blata, makadama, trave, pijeska itd. Za gledatelje pruža atraktivnost od starta do cilja. Kratke, dinamične utrke u trajanju 30-60min se u pravilu voze po krugovima ne dužima od 3km što gledatelju pruža jednostavniji pregled cijele utrke.
Usporedno s cestovnim koje traju satima te se protežu stotinama kilometara ovdje se sve nalazi u radijusu vidnog kruga. Osim samog gledanja tu je na raspolaganju i bogat popratni sadržaj koji upotpunjuje sami događaj kao i sve veći broj navijača s kojima razmjenjujemo iskustva te bodrimo natjecatelje. Tako da sa strane kao gledatelj imamo dobru šansu zabaviti se dok biciklisti „pate“
E sad da biciklisti se bore, pate, daju sve od sebe kako bi u što kraćem vremenu savladali tešku i dinamičnu stazu koju im je organizator priredio. Zbog kratkog vremenskog trajanja same utrke start je ubojit i često može biti presudan faktor utrke. Tako da prije treba odraditi dobro kompletno buđenje i podizanje radne temperature tijela.
Dinamika biciklističke utrke je takva da se treba krenuti jako i samo pojačavati a uz to jako ostati koncentriran i spreman na sve zamke koje staza pruža. Tako će doći do kretanja po težim terenima, savladavanja brzih kratkih zavoja, kratkih skliskih uzbrdica i nizbrdica, prepreka umjetnih do 40cm i prirodnih , pješčane dine tj zamke itd.
Širok spektar koji ostaje organizatoru na volju kod postavljanja uz poštivanje osnovnih pravila te kreiranju što atraktivnije staze. Tako je za gledatelje spektakl a za natjecatelje savršen poligon za izvlačenje maksimuma te podizanja vlastitih granica i biciklističke forme.
Što natjecatelji od Ciklokrosa dobivaju?
Ovisno o kategoriju utrke tu su vrijedni bodovi i nagrade te vječna slava svakom pobjedniku a pogotovu svjetskim prvacima, pobjednicima nacionalnih prvenstava i kupova.
Put do te slave je težak, izazovan al ima svoju ljepotu i posebnu čar. Sve počinje već u samoj trening pripremi koja se odlično uklapa u zimskom dijelu biciklističke sezone kad smo u periodu izgradnje, dok su vani niže temperature traže kraći, dinamičniji treninzi. Tako se već tu radi priprema za sve elemente koji će se dešavati na utrkama. Sama utrka već spomenuto kreće od starta kao da je cilj za 500m i u pravilu se samo pojačava tako da više-manje utrka se većinom odradi u anaerobnim zonama uz konstantne promjene ritma te s dodatnim elementima kratkog trčanja s biciklom plus savladavanje prirodnih i umjetnih prepreka.
Budući da na utrci nije nitko sam tu je ta grupna dinamika koja izvlači najbolje od svih redom. Pa tako tko je u slabijoj formi gledajući protivnika ispred sebe potegnuti će puno više nego kad se sam natjera. S druge strane vodeći uvijek ima soli na repu te mora se tjerati pobjeći drugim biciklistima. Toliko brza i dinamična utrka da se rijetko ima vremena za predah ili uzimanja dodatne hrane i tekućine tako da prije starta treba odraditi sve potrebne elemente za dobru suplementaciju i hidraciju. Jednom kad utrka krene treba se pripremiti na bol koja pomiče granice te imati na umu da niste sami.
Svi ste na istom polju u istoj količini patnje a pobjednika na kraju ponekad dijele vrlo male nijanse koje se čak više mogu izraziti u tehničkim sposobnostima uz dodatak malo sportske sreće jer kvarovi su sastavni dio ove izazovne discipline koja izvlači najbolje od bicikliste i njegovog bicikla.
Koje su prednosti Ciklokrosa?
Prednostima nema kraja. Prvenstveno stavljanje na prvo mjesto unapređenje tehničke sposobnosti manevriranja biciklom koje se kasnije precrta na cestovne uvjete koji su dosta kontroliraniji od usporedbe s blatom, snijegom, preprekama i ostalim iznenađenjima Ciklokros discipline.
Kretanje po takvim terenima utjecati će na bolji osjećaj za centralno težište tijela u odnosu na bicikl i podlogu ispod nas. Tako si nećete dopustiti da vas na cesti iznenadi nagli oštri zavoj i ubrzati će vrijeme reakcije odaziva na nepredvidive situacije. Dat će vam priliku još bolje se zbližiti s biciklom i njegovim ponašanjem u raznim uvjetima.
S druge strane tu je kondicijski dio koji se znatno unapređuje utrkama ovog tipa gdje se tjeramo ići daleko izvan komfor zone a opet ne radi se o utrkama dužeg vremenskog trajanja tako da ne dolazi do prevelikog nakupljanja umora. Dosta jednostavno recimo za utrku odradi se zagrijavanje nekih 30-ak minuta, sama utrka je 45-60min i lagano razvrtavanje nakon cilja 10min tu smo na cca100minuta izuzetno efektivnog rada koji se isplati.
Treći možda malo manje očit je mentalno poboljšanje. Ove utrke nisu nimalo lagane i traže visoku motivaciju i koncentraciju uz konstantnu borbe bez prave prilike za uloviti zrak. Kratko rečeno „nema labavo“. Pored toga tu su i vremenski uvjeti, niske temperature, kiša snijeg itd. Sve će to skupa poslužiti za čeličenje i jačanje mentalne snage jer nakon serije biciklističkih utrka pri tim uvjetima lagani vjetar na cesti ili malo kiše je šala mala. Ojačali ste na Ciklokrosu spremni ste za baciti se u biciklističku vatru.
Koje su Mane Ciklokrosa?
Naravno nešto se uvijek može pronaći kako bi zaokružili cijeli opis. Bicikl je taj koji ovdje najviše pati. Surovost terena, uvjeti su ti koji ubrzano skraćuju vijek bicikla tako da je tu dodatni trošak održavanja te isto tako bicikl za Ciklokros je specifičan za tu disciplinu pa ga je malo teže prebaciti na čisti cestovni.
Trebalo bi dodatno ulaganje kod mijenjanja omjera brzina, drugi set kotača i guma te jednostavno agresivnost samog okvira je kreirana tako da ne pruža veliku udobnost na duge staze. Čisto napomena ako pomislite imati jedan bicikl za sve da tu neće biti tako lako. Jednako je ako imate čisti cestovni njegova transformacija na Cx je dosta komplicirana i zahtjevna investicija.
Osim tog dijela s biciklima po pitanju ozljeda je čak sigurniji od cestovnog biciklizma jer su brzine manje i padovi koji se dešavaju su na puno mekšim podlogama ali ih ima dosta više jer tako teren diktira.
Sveukupni dojam puno više ovdje ide u prilog Ciklokrosa tako da je za svu preporuku isprobati ako već niste a pogotovo ako se želite baviti natjecateljskim biciklizmom.
Iskoristite ovu dinamičnu disciplinu u svoju korist.
Sretno i po pedali nagazi.